Locals: коли і як ми знову подорожуватимемо? Інсайдери туристичного бізнесу про майбутнє наших відпусток
Рано чи пізно карантин завершиться, тож розглядаємо потенційні варіанти подорожей Україною та світом.

Туристичний бізнес, безперечно, зазнав надсерйозного удару через пандемію та карантинні обмеження. Редакція JS поспілкувалася з представниками провідних українських туристичних компаній в сегменті luxury, аби дізнатися про плани та перспективи щодо подорожей країною та світом. Як відновлюватиметься туристичний бізнес та коли ми знову повернемося до мандрівок? Коментують Chance Private Club, YANA Luxury Travel, Alterego Travel, Elitetour, IQ Luxury Group, Protege Group.

 

Alterego Travel

 

Анна Воєвода, керуюча партнерка туристичної компанії Alterego Travel

1. Як наразі працює ваша компанія? Чи довелося скоротити співробітників, зменшити маркетинговий бюджет та знизити заробітну платню?

Ми активно працюємо: частково віддалено, частково в офісі. Заробітну плату тримаємо на тому ж рівні, адже наші фахівці — найважливіший актив компанії. А наша першочергова задача — вийти з карантину в тому самому складі, в якому ми у нього увійшли.

2. Поділіться прогнозами: коли відкриють кордони? Як довго відновлюватиметься туристичний бізнес після завершення карантину?

Прогнозувати будь-що вкрай складно, адже ситуація занадто динамічна, зокрема, є безліч факторів, які на неї впливають. Ми сподіваємось, що літній сезон все ж таки відбудеться, й у людей буде можливість відпочити і оздоровити себе і дітей не лише на Чорному та Азовському морях. Швидкість відновлення залежатиме від швидкості відкриття повітряного простору і відновлення міжнародного авіасполучення.

3. Які країни, на вашу думку, першими почнуть приймати туристів?

Ми багато спілкуємося з цього приводу із нашими постійними партнерами в різних країнах світу.

Туреччина та Греція дуже активні, але занадто багато країн наразі в режимі «hold».

Тим часом уряд острова Сицилія, наприклад, готовий виділити спеціальне фінансування — 50 мільйонів євро для відновлення туристичного потоку. Цим бюджетом покриватимуть витрати мандрівників: 50% вартості авіаквитка і третина рахунку за проживання.

4. Яким, на вашу думку, буде найбільш затребуваний формат відпочинку після завершення карантину?

Якщо все налагодиться в літній період, звісно, це буде сімейний пляжний відпочинок, переважно з прямим перельотом. І, що природно, після такої тривалої перерви актуальними будуть довгі вікенди.

5.  Оскільки ви працюєте в сегменті luxury, ваші клієнти першими вирушать у подорож і, напевно, постійно з вами на зв’язку. Який наразі найпопулярніший запит, а який – найдивніший?

Звичайно, ми на зв’язку з нашими постійними клієнтами, обговорюємо можливі варіанти розвитку подій. Найпопулярніший — чи можна наразі планувати літній відпочинок. Окрім того, багатьох клієнтів цікавить, яка буде цінова політика після виходу з карантину, чи будуть готелі сегмента luxury надавати спеціальні пропозиції, або, навпаки, піднімуть вартість, аби покрити витрати.

Із найдивовижніших: після закриття повітряного простору ми мали безліч запитів від бажаючих «полетіти за будь-яку ціну».

Багато мандрівників виявили бажання «пересидіти» карантин за межами України. І деяким це благополучно вдається. Зараз у нас є клієнти, які знаходяться за кордоном: кілька сімей в США, на острові Балі, в Швейцарії, Португалії, в Гімалаях і на Мальдівських островах.
На сьогоднішній день це відчутна частка нашої роботи, саме те, чим займаються мої колеги: продовження віз для цих клієнтів, допомога в організації доставок продуктів, необхідних побутових речей для мандрівників, які проживають на приватних віллах, вирішення фінансових питань тощо.
У цій ситуації бездоганно показав себе наш консьєрж-сервіс. Хлопці виконували дуже складні запити і робили це у вкрай стислі терміни. З міркувань конфіденційності я не можу навести приклади, але ось кілька досить кумедних і милих: пошук і доставка необхідного набору продуктів для приготування борщу, допомога в пошуку спеціального спортивного тренажера, репетитор для занять китайською мовою для дитини (батьки мотивували це тим, що даремно просиджувати не варто) і багато іншого.

Для нас найголовніше — бути корисними, адже в сфері туризму дуже важливо показати клієнту, що ми його чуємо, розуміємо і готові підтримати будь-яке бажання та ідею.

6. Чому приділяєте найбільше уваги в умовах дистанційної роботи? Які антикризові заходи плануєте, аби якнайшвидше повернутися до звичного робочого життя?

Навчанню і самовдосконаленню. Останні кілька років темп роботи був настільки інтенсивним, що ми, повертаючись з відряджень, не завжди встигали провести колегам глибокі навчальні семінари щодо проінспектованих готелів і локацій. Накопичилося безліч безцінних відео та фото з тонкими нюансами, які вкрай важливо знати фахівцям нашої сфери. Зараз ми якраз активно заповнюємо ці прогалини. До того ж після ретельної підготовки ми стали виходити в прямі ефіри з нашими підписниками в соціальних мережах. 

Тільки під час живого спілкування вдається отримати фідбек від нашої цільової аудиторії.

7. Що, на вашу думку, зміниться в туристичній свідомості клієнтів у житті після пандемії?

На мій погляд, на нас чекає час усвідомлених подорожей. Відбулася своєрідна переоцінка цінностей. Те, що раніше вважалося звичайним, тепер матиме особливу цінність і, відповідно, принесе набагато більше задоволення — на контрасті проведених на карантині днів. Але ми завжди були за подорожі зі змістом, це ключова цінність, яку ми взяли за основу своєї діяльності. Головне, щоб усі галузі почали працювати і максимально швидко оговталися від пережитого.

8. Якщо карантин триватиме ще півроку, ви…

Ймовірно, відкриємо телефонну службу психологічної підтримки для мандрівників  — «Alterego завжди почує вас».

 

YANA Luxury Travel

 

Тамара Опанасенко, директорка холдингу YANA Luxury Travel

1. Як наразі працює ваша компанія? Чи довелося скоротити співробітників, зменшити маркетинговий бюджет та знизити заробітну плату?

Ми не скорочували кадри. Ба більше, у нашої компанії настільки солідна, роками напрацьована подушка безпеки, що ми скористалися часом карантину, щоб знайти і залучити до себе висококласних спеціалістів із компаній, які ще не мають досвіду роботи у кризові часи. Ми завжди були і залишаємось відкритими для високопрофесійних кадрів, спеціалістів класу люкс.

Що стосується поточної роботи холдингу, на першому етапі перед нами стояло завдання узгодити всі питання, пов’язані зі скасованими подорожами. Це був дуже активний час: ми переносили дати подорожей, співпрацювали з авіакомпаніями та готелями, узгоджували суми повернення.

Дуже тішить те, что далеко не всі подорожі, заплановані до пандемії, було скасовано.

Чимало з них залишаються в силі, зокрема й мандрівки у віддалених екзотичних напрямках, що потребують складної логістики.

Наразі ми не здійснюємо прямих продажів на найближчий час, проте активно плануємо подорожі на перспективу. Працюємо над дуже цікавими програмами нестандартних мандрівок. Необхідно нерідко до півроку, щоб перетворити таку подорож на витвір мистецтва: узгодити всі деталі, відшліфувати логістику, віднайти найзручніші для клієнта варіанти розміщення. Наші клієнти зараз мають більше вільного часу, який можуть приділити обговоренню своїх побажань та бачень. Адже ми спеціалізуємося саме на серйозних, індивідуально спланованих подорожах, а такі нестандартні програми потребують набагато більше уваги, ніж звичайні тури. Тож наразі ми проводимо час творчо і з користю. Радує те, що наші клієнти залишаються з нами і мають намір подорожувати й надалі.

2. Поділіться прогнозами: коли відкриють кордони? Як довго буде відновлюватись туристичний бізнес після завершення карантину?

Щодо термінів відкриття кордонів, важко відповісти однозначно. Ми сподіваємося, що найближчим часом авіасполучення почне відновлюватися. Зазначу, що багато залежить від ініціатив авіакомпаній. Відомо, що авіалінії Emirates розглядають можливість використання швидких тестів перед початком польоту. Якщо така практика стане нормою, це вирішить багато питань.

3. Які країни, на вашу думку, першими почнуть приймати туристів?

На сьогоднішній день ми маємо інформацію від готелів Греції, Кіпру, Туреччини про те, що вони почнуть приймати відпочиваючих наприкінці травня чи на початку червня.

4. Яким, на вашу думку, буде найбільш затребуваний формат відпочинку після завершення карантину?

На мою думку, затребуваним видом туризму буде відпочинок наодинці з природою, якнайдалі від великих міст і осередків цивілізації. І це золотий час для таких «некласичних» літніх маршрутів, як Мальдіви, Маврикій, Таїланд, Балі і загалом Індонезія, В’єтнам. Те, що клієнти почнуть розглядати традиційно зимові напрямки для літнього відпочинку, — перша суттєва зміна, нова тенденція, що сформується після пандемії. У цих екзотичних країнах влітку чудова погода, а ми, точніше, наш підрозділ Yana PROPERTY, зможемо запропонувати безліч розкішних вілл для приватного розміщення на найкращих курортах.

Багато хто з відкриттям кордонів побажає «сховатися» від метушні й проблем на віллах біля озер у Європі, наприклад, Австрії, чи в котеджах у Фінляндії.

У нас дійсно велика база приватного розміщення в будь-яких країнах та на будь-який смак. Також ми завжди готові запропонувати відпочинок та оздоровлення в Україні, адже знаємо внутрішній ринок як своїх п’ять пальців і можемо запропонувати гідну базу шале та котеджів класу люкс для комфортного розміщення і оздоровлення.

5. Оскільки ви працюєте в сегменті luxury, ваші клієнти першими вирушать у подорож і, напевно, постійно з вами на зв’язку. Який наразі найпопулярніший запит, а який – найдивніший?

Так, ми дійсно постійно перебуваємо на зв’язку з нашими клієнтами і досить часто отримуємо запит на подорожі приватним літаком.

6. Чому ви приділяєте найбільше уваги в умовах дистанційної роботи? Які антикризові заходи плануєте, аби якнайшвидше повернутись до звичного робочого життя?

Ми скористалися можливістю для професійного розвитку, не лише у звичному для нас напрямку подорожей, але й у додатковому різновиді туризму — медичному. Ми уже кілька років відпрацьовуємо цей напрямок, але зосередитися на ньому змогли лише зараз. Тож після карантину представимо на ринку наш новий продукт.

Але, звичайно, ми займаємося не тільки туризмом. Протягом багатьох років наш холдинг організовує святкові заходи в Україні і за кордоном, і цей вид діяльності не втрачає актуальність навіть під час карантину. Зараз у нас є декілька цікавих замовлень: весілля у середині серпня та на початку вересня, ювілеї за кордоном, перенесені на першу половину осені. Тож ці проєкти наразі в роботі.

Також ми обслуговуємо корпоративних клієнтів, і 30% цієї роботи припадає на конференції, круглі столи і дні поля в Україні. Вся ця робота триває і зараз, чому сприяє розгалужена мережа підрядників. А на додачу організовуємо тренінги дистанційно. Тож ми дійсно зайняті й майже не згадуємо про пандемію — на це немає часу.

7. Що, на вашу думку, зміниться у туристичній свідомості туристів у житті після пандемії?

Зміниться сам формат відпочинку: він стане більш активним.

Наші клієнти сміливіше мандруватимуть усією сім’єю, навіть із маленькими дітьми, туди, куди раніше відправлялися лише «дорослою компанією».

Вони почнуть розглядати експедиції як варіант для сімейного відпочинку, аби ознайомити дітей з дивами нашої планети, її природою і тваринним світом. Можу з упевненістю сказати: люди подорожуватимуть не менше, ніж раніше.

8. Якщо карантин триватиме ще півроку, ви…

Якщо триватиме, тоді й подумаємо. Але я впевнена, що цього не станеться. Все буде добре.

 

Сhance Private Club

 

Ірина Вєдєнєєва, співвласниця компанії Сhance Private Club

1. Як наразі працює ваша компанія? Чи довелося скоротити співробітників, зменшити маркетинговий бюджет та знизити заробітну платню?

Наша компанія продовжує працювати, щоправда, довелося частково перекваліфікуватися. Наразі ми запустили новий проєкт — DTM online. Це освітня платформа, де представлені пізнавальні онлайн-лекції, розроблені для фахівців туристичного бізнесу преміум-сегменту.

Що стосується скорочень, ми скоротили витрати в кількох сферах. Це торкнулося певних маркетингових бюджетів, а також, частково, нашого офісу, точніше його площі. Але уся команда з нами, тому, що це люди, з якими ми працюємо багато років, яких ми цінуємо.

Саме на людях тримається успіх нашої компанії.

2. Поділіться прогнозами: коли відкриють кордони? Як довго відновлюватиметься туристичний бізнес після завершення карантину?

Наразі можемо говорити лише про певні прогнози. Тим не менше, ми бачимо відлигу, адже з кожним днем все більше країн починають оголошувати про поступовий вихід з карантину, що не може не радувати. Туризм одним з перших відчув удар пандемії, і, ймовірно, відчуватиме його наслідки найдовше.

3. Які країни, на вашу думку, першими почнуть приймати туристів?

Статистика постійно змінюється. Проте, головними напрямками для якнайшвидшого відкриття туризму вважають Туреччину, Хорватію, Грецію, Чорногорію. Мальдіви, Маврикій, Сейшели, наприклад, теж достатньо безпечні, але туди потрібно довше летіти. Наразі ми можемо спостерігати, що Швейцарія активно відкриває готелі, але наразі тільки для внутрішнього туризму. Все залежить від того, як швидко готелі і авіакомпанії отримають протоколи, за якими вони зможуть почати працювати. В аеропортах, в залах очікування, в готелях будуть певні норми дезинфекції, а також дистанціювання. Готелі, наприклад, зі 100% свого номерного фонду змушені будуть скоротити можливість приймати гостей.

Тобто готелі та авіакомпанії зараз знаходяться в очікуванні протоколів від влади, за якими вони надалі зможуть працювати.

4. Яким, на вашу думку, буде найбільш затребуваний формат відпочинку після завершення карантину?

Ймовірно, люди намагатимуться усамітнюватися. В пріоритеті буде бронювання апартаментів, вілл, будинків. Можливо, будуть більше подорожувати на своєму особистому транспорті. Зокрема, це пов’язано і з тим, що поки незрозуміло, як функціонуватиме авіасполучення. Але вже зараз можемо з упевненістю сказати, що люди уникатимуть контакту з іншими людьми.

Ось, наприклад, днями стало відомо, що від звичного для Туреччини all inclusive цього року більшості готелям доведеться відмовитися. Вважаю це дуже правильним рішенням, оскільки така ініціатива допоможе уникати контакту з іншими людьми. Зараз готелі намагаються по-новому поглянути на звичний формат сервісу, аби не втратити сезон, і пропонуватимуть гостям A la Carte або Room service.

5. Оскільки ви працюєте в сегменті luxury, ваші клієнти першими вирушать у подорож і, напевно, постійно з вами на зв’язку. Який наразі найпопулярніший запит, а який – найдивніший?

У клієнтів єдиний запит — коли ж, нарешті, літатимуть літаки і коли все це закінчиться. Мені б самій дуже хотілося мати відповіді на ці питання, але їх поки немає. Єдине, що я можу з точністю стверджувати, це те, що тенденції вже стають більш обнадійливими, оскільки уряди багатьох держав розуміють, що відсутність туризму — надсильний удар по їхній економіці. Всі будуть намагатися почати сезон швидше, але, зрозуміло, що він розпочнеться пізніше і матиме певні незвичні для нас межі.

6. Чому приділяєте найбільше уваги в умовах дистанційної роботи? Які антикризові заходи плануєте, аби якнайшвидше повернутися до звичного робочого життя?

З першого дня карантину вся наша команда працює віддалено. Як я вже зазначала, ми по можливості скоротили квадратні метри офісу, не лише заради зменшення витрат, але і з розумінням того, що після виходу з карантину компанія уникатиме повноцінної роботи з офісу. Ми намагатимемося працювати віддалено, але зустрічатися для стратегічного планування. Для туризму це не проблема, головне, щоб агент завжди був на зв’язку з клієнтом.

7. Що, на вашу думку, зміниться в туристичній свідомості клієнтів у житті після пандемії?

Мені хотілося б вірити, що нічого не зміниться і незабаром люди забудуть про те, що сталося, і житимуть, як раніше. Але, найімовірніше, пандемія вплине і на свідомість, і на структуру туризму загалом. По-перше, я вважаю, що люди уважніше і ретельніше ставитимуться до самого процесу бронювання. Ця ситуація показала, що люди, агенти, оператори, незважаючи на те, як добре вони робили свою роботу, стали заручниками ситуації, в якій вони не винні, адже пішла ланцюгова реакція. Готель не повертає кошти оператору, оператор — агенту, агент змушений вибачатися перед клієнтом, якого, безперечно, теж можна зрозуміти. Все це призведе до того, що люди почнуть підкріплювати усі домовленості юридично. Що стосується самих бронювань, мені здається, люди будуть намагатися оплачувати їх в останній момент. Подорожуючі стануть більш уважними і обережними до самого процесу бронювання.

8. Якщо карантин триватиме ще півроку, ви…

Напевно, весь світ реструктуризується в більш первісне суспільство. Не знаю, можливо, це й непогано. Але відпаде необхідність у багатьох речах, бізнесах та структурах, тож люди повернуться до базових понять. Це торкнеться не тільки туризму, а взагалі всього світу і всього нашого суспільства. Але ми сподіваємося, що цього не станеться, і ми незабаром вийдемо з карантину з новим усвідомленням та з новими позитивними висновками. А поки будемо мріяти про наші нові подорожі.

Elitetour

Олена Примак, засновниця компанії Elitetour

1. Як наразі працює ваша компанія? Чи довелося скоротити співробітників, зменшити маркетинговий бюджет та знизити заробітну платню?

Туристичний бізнес є одним з тих, хто страждає найбільше в ситуації, що склалася, і, що найсумніше, відновлюватися доведеться досить довго. Моя компанія прийняла рішення піти в тотальний карантин і взяти тайм-аут. Це час, коли треба просто видихнути, дозволити собі стати стороннім спостерігачем своїх думок і емоцій, зрозуміти, що не все ми можемо контролювати і просто прийняти ситуацію, якою вона є. Я намагаюся взагалі не думати про роботу зараз, так як ніхто не знає, яким стане наш світ завтра. Всі мої співробітники свідомо пішли у «відпустку» за свій рахунок, але після закінчення карантину ми повернемося до роботи, навіть якщо кордони і не будуть відкриті так скоро. Це буде час для творчості, створення нових ідей і цікавих авторських маршрутів.

2. Поділіться прогнозами: коли відкриють кордони? Як довго відновлюватиметься туристичний бізнес після завершення карантину?

Маємо різні версії і прогнози з усіх боків. Моя суб’єктивна думка — кордони можуть відкритися до кінця липня в деяких напрямках, але не у всіх.

Італія, Іспанія, Франція не відкриють своїх кордонів до кінця року, що, в принципі, логічно.

І навіть, коли заборони будуть зняті, туризм стане іншим, він трансформується в якийсь зовсім інший формат.

3. Які країни, на вашу думку, першими почнуть приймати туристів?

Мені здається логічним, якщо відкриють свої кордони країни, що найменше постраждали від вірусу, — це Греція, Емірати, Чорногорія, Хорватія. Туреччина теж відкриє кордони, але у цьому разі необхідно переформатувати готелі для прийому туристів, а також прийняти багато заходів щодо контролю безпеки клієнтів. Сервіс і підхід буде більш персоналізованим, окрім того, буде переглянута цінова політика для залучення клієнтів.

4. Яким, на вашу думку, буде найбільш затребуваний формат відпочинку після завершення карантину?

Я впевнена, що туризм нікуди не зникне, він просто стане іншим, більш вимогливим до індивідуальних програм і творчого підходу до подорожей. Можливо, клієнти почнуть подорожувати не так часто, але якісніше. Люди захочуть інвестувати більше в себе, свої враження та розвиток і отримувати цінний досвід. Вони відкриватимуть нові напрямки і приділятимуть більше уваги смисловим значенням подорожі. Безумовно, спочатку всім нам потрібно буде добряче насититися енергією сонця і моря, але потім прийде усвідомленість: «Я хочу побачити світ своїми очима, відчути його і насолодитися його різноманіттям». Відкриття можуть бути різними, і хтось, ймовірно, почуватиметься абсолютно комфортно в умовах, які раніше навіть не розглядав.

5. Оскільки ви працюєте в сегменті luxury, ваші клієнти першими вирушать у подорож і, напевно, постійно з вами на зв’язку. Який наразі найпопулярніший запит, а який – най дивніший?

Так, я намагаюся бути на зв’язку з нашими клієнтами і відчувати їхній настрій. Ми вигадали цікавий формат онлайн-лекцій з історії мистецтва з моїм унікальним партнером-мистецтвознавцем з Лондона, тож двічі на тиждень збираємося біля екранів комп’ютерів і ведемо жваву бесіду про культуру і мистецтво. Це неймовірно цікаво! Групи щодня ​​ростуть і боюся, нам не вистачить карантину, аби прослухати увесь авторський курс. Природно, що виникають запити на відвідання нашими групами галерей і музеїв, представлених в межах курсу. Ну і, звичайно, хто не хоче на Мальдіви?! Це найпопулярніший і зрозумілий запит від клієнтів.

6. Чому приділяєте найбільше уваги в умовах дистанційної роботи? Які антикризові заходи плануєте, аби якнайшвидше повернутися до звичного робочого життя?

Я приділяю час собі. Якщо мій розум спокійний, я зможу подолати кризу і зумію побудувати бізнес заново! Моя команда вірить в мене, а я вірю в них.

7. Що, на вашу думку, зміниться в туристичній свідомості клієнтів у житті після пандемії?

Після закінчення пандемії всі ми станемо більш усвідомленими і більш приземленими.

Гроші вирішують не все і не завжди, саме це нам наразі демонструє всесвіт.

Вирушаючи в подорож, клієнт ставитиметься до неї, як до подарунку, концентруючись насамперед на задоволенні, а не на пошуках недоліків і фокусуванні на проблемах. Люди будуть цінувати те, що мають зараз. Я в цьому абсолютно впевнена.

8. Якщо карантин триватиме ще півроку, ви…

Він неодмінно закінчиться! А якщо триватиме ще трохи, я відкрию свою школу дихання. Уже зараз у мене є 2 групи учасників з різних країн, яких я навчаю глибинному диханню за системою WI Hof. І це ще один маршрут подорожей для моїх усвідомлених клієнтів — подорожі всередину себе.

 

IQ Luxury Group

 

Анна Сухаревська, компанія IQ Luxury Group

1. Як наразі працює ваша компанія? Чи довелося скоротити співробітників, зменшити маркетинговий бюджет та знизити заробітну платню?

Маркетингові витрати наразі призупинили, але скорочення співробітників не було.

2. Поділіться прогнозами: коли відкриють кордони? Як довго відновлюватиметься туристичний бізнес після завершення карантину? 

За прогнозами експертів, кордони відкриють восени цього року. Що стосується відновлення туристичної галузі, вона вже найбільше постраждала від цієї пандемії, й, на жаль, це ще не кінець. Ще на початку карантинних заходів всесвітня туристична організація (UNWTO) прогнозувала, що глобальні збитки для туристичного бізнесу становитимуть приблизно 50 мільярдів доларів. Але вже зараз багато економістів говорять про те, що ця цифра, ймовірно, збільшиться у кілька разів. UNWTO закликала керівництво країн підтримати передусім малих та середніх підприємців у туристичній сфері, адже вони становлять переважну більшість галузі і, відповідно, страждають найпершими. Україна також входить до складу UNWTO, але, чесно кажучи, я не впевнена, що вітчизняні туристичні компанії можуть розраховувати на значну підтримку від держави. Тож, згідно з моїми прогнозами, дрібні компанії просто зникнуть, а от великі гравці та агентства класу luxury виживуть.

У будь-якому разі сфера туризму потерпатиме від наслідків пандемії щонайменше рік-два після завершення карантину. Є ймовірність того, що наступного року туристичні напрями подорожчають. Водночас потік туристів, які хотітимуть відпочити за кордоном, скоротиться. Тож, аби вижити, туристичним агенціям варто сфокусуватися на розвитку внутрішнього туризму. І в цьому я бачу позитив ситуації.

Гадаю, що влітку курорти Карпат, Азову, Одеської та Миколаївської областей будуть переповнені.

Але якщо ми хочемо зробити ці напрями привабливішими, варто приділити більше уваги сервісу.

3. Які країни, на вашу думку, першими почнуть приймати туристів? 

Прогнозується, що після відкриття кордонів українці поїдуть насамперед до країн, куди легко дістатися автівкою. При цьому, люди сумуватимуть за пляжним відпочинком, тож це будуть, ймовірніше за все, Болгарія, Хорватія, Чорногорія. Також до відкриття кордонів і навіть після цього багато людей відпочиватимуть саме в Україні. Відтак, ціни на 4/5-зіркові готелі підвищаться, також буде попит на приватні вілли в Карпатах і на березі моря.

4. Яким, на вашу думку, буде найбільш затребуваний формат відпочинку після завершення карантину? 

Географія туризму значно зміниться. Середній клас почне більше подорожувати Україною. У зв’язку зі зростанням цін у готелях та великих комплексах відпочинку особливо затребуваними стануть варіанти з приватними будинками та невеличкими готелями сімейного типу.

При цьому сферу внутрішнього туризму треба розвивати більш активно. Я також викладаю в інституті. І хоча я навчаю маркетингу, а не туризму, знаю, що в останні роки багато українських студентів звикли їздити на практику аніматорами до Туреччини, Єгипету та інших країн. Це добре. Але буде ще краще, якщо вітчизняний турбізнес також створюватиме програми із залучанням молоді. Це дозволить студентам проходити практику в рідній країні, а готелі матимуть ентузіастів, згодних працювати заради досвіду за невеликі гроші чи навіть безоплатно. І, звісно ж, український тур бізнес потребує оновлення стандартів сервісу.

5. Оскільки ви працюєте в сегменті luxury, ваші клієнти першими вирушать у подорож і, напевно, постійно з вами на зв’язку. Який наразі найпопулярніший запит, а який – найдивніший? 

Наразі вже йдуть активні бронювання зимового відпочинку 2020-2021 на гірськолижних курортах у Куршевелі та інших напрямках цього класу. Багато наших клієнтів звикли їздити на відпочинок щомісяця або раз на два місяці. За їхніми словами, після карантину вони планують знову навідатися на улюблені острови  Мальдіви, Балі, Сейшели, Маврікій,  але вже на довший період. Тобто у туристів цього сегменту буде потреба у більш тривалих подорожах класу «люкс».

6. Чому приділяєте найбільше уваги в умовах дистанційної роботи? Які антикризові заходи плануєте, аби якнайшвидше повернутися до звичного робочого життя? 

Як і багато інших вітчизняних бізнесів, ми теж перевели весь back-office на роботу з дому, щонайменше до закінчення карантину. Це вимагає від кожного детального планування короткострокових задач та більшої організованості. Я також приділяю більше уваги контролю. Аби повернутися до звичного режиму, потрібно буде знайти нові напрямки розвитку бізнесу, додаткові ресурси. Над цим зараз і працюємо.

7. Що, на вашу думку, зміниться в туристичній свідомості клієнтів у житті після пандемії? 

Люди вийдуть з карантину з величезною моральною втомою та бажанням якнайшвидше «змінити картинку».

Клієнти luxury-напрямків обиратимуть ще дорожчі та цікавіші тури.

Дехто з них каже, що хоче просто лежати на шезлонгу, дивитися на море, насолоджуватися улюбленим коктейлем та ні про що не думати. Інші, навпаки, зізнаються, що скучили за активним відпочинком і хочуть відкрити для себе незвідані куточки: нові архіпелаги, північну Європу тощо.

Якщо говорити про середній клас, то тут попит на подорожі трохи скоротиться, адже в багатьох доходи зараз зменшилися. Тож люди накопичуватимуть гроші, але все одно будуть їздити. Не так активно, як в останні кілька років, але з відкриттям безвізу люди звикли просто купувати квиток на лоукост та проводити вікенд десь у Європі. Думаю, ця тенденція збережеться, і люди будуть цінувати такі подорожі ще більше.

8. Якщо карантин триватиме ще півроку, ви… 

Будемо відпочивати й накопичувати ресурси для нового прориву.

 

Protege Group

 

Анна Гвоздяр, компанія Protege Group

1. Як наразі працює ваша компанія? Чи довелося скоротити співробітників, зменшити маркетинговий бюджет та знизити заробітну платню?

Ми працюємо попроєктно, тому в даному випадку довелося скоротити все.

2. Поділіться прогнозами: коли відкриють кордони? Як довго відновлюватиметься туристичний бізнес після завершення карантину?

Немає чіткої інформації, лише попередня, самі здогадки та чутки. Європа планує не відкривати кордони до кінця 2020 року, але водночас їх вже відкрила Чехія, тому, можливо, й інші країни зможуть змінити плани та пустити до себе гостей раніше. Є країни, які хочуть якнайшвидше відкрити кордони для туристів, але поки не відкрили авіасполучення, ми не можемо чітко спрогнозувати, коли це станеться. Причина в непередбачуваній поведінці вірусу, нових спалахах. Ще місяць тому ми мали перші прогнози, які не справдились.

Зокрема, є країни, які наклали певні обмеження на в’їзд для громадян певних країн. Для українців поки можливо планувати лише подорожі країною. Думаю, що світ туризму відновиться швидко, адже це для світової економіки дуже вагома сфера.

3. Які країни, на вашу думку, першими почнуть приймати туристів?

Звісно ж, ті, чия економіка дуже залежна від туризму. Із найближчих для нас — Туреччина та Кіпр. Але чіткої інформації з датами теж поки немає. В будь-якому разі, готелі вже мають ціни на червень-липень.

4. Яким, на вашу думку, буде найбільш затребуваний формат відпочинку після завершення карантину?

Важко передбачити. Мені взагалі здається, що це час великих змін, зокрема, й в туризмі.

У мене давно була велика мрія, щоб людям захотілося подорожувати саме задля неймовірних вражень, якими повний світ.

Поки що загальна картина подорожей достатньо стандартна. Але я маю стійке відчуття, що саме ці обмеження, які поціновувачі подорожей дуже гостро відчувають, відкриють у них бажання до цікавіших напрямків, адже всі зрозуміли, що відкладання на завтра інколи дорого коштує, тож можна просто не встигнути побачити все.

5. Оскільки ви працюєте в сегменті luxury, ваші клієнти першими вирушать у подорож і, напевно, постійно з вами на зв’язку. Який наразі найпопулярніший запит, а який – найдивніший?

Всім сумно, мені немає чого тут додати.

6. Чому приділяєте найбільше уваги в умовах дистанційної роботи? Які антикризові заходи плануєте, аби якнайшвидше повернутися до звичного робочого життя?

Зараз потрібно багато вчитися, аналізувати і розуміти, яким чином можна буде підхопити хвилю. Світ туризму змінюється, зміняться й основні гравці, адже далеко не всі туристичні та авіа компанії переживуть карантинні обмеження.

7. Якщо карантин триватиме ще півроку, ви…

Зможу приділяти більше часу благодійності, навчанню, розвитку проєктів в інших сферах, адже туризм – душа, але є ще багато інших великих важливих проєктів, зокрема тих, що направлені на подолання кризи в країні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: