Пандемія vs український фешн: як дизайнери вижили у підступному 2020-му
Фотограф Олександр Пілюгін за підтримки Українського культурного фонду створив спецпроєкт про реалії в українській модній індустрії. Відверто та із перших вуст!

Мода змінилася назавжди? Існує багато думок з цього приводу. Напередодні Нового року провели власне дослідження на чолі із фотографом Олександром Пілюгіним та за підтримки Українського культурного фонду. Найважливіші питання та цікаві відповіді із перших вуст українських дизайнерів, у яких був не найкращий рік. Але вони впоралися із викликами та навіть допомагали боротися із пандемією українським медикам. 

Іван Фролов, бренд FROLOV

Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Головна професійна проблема 2020 року в тому, що в добі тільки 24 години, але ми її подолали командним духом!

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Індустрія моди змінюється щосекунди. Жодних «особливих» змін, ніж були раніше, у 2020 році не відбулося.

Будь-які зміни є нормою для будь-якої індустрії. З кожним роком все змінюється, вдосконалюється.

І зараз ми бачимо, що актуальність моди навіть збільшується в кризові моменти.


За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Складно сказати. Для кожного бренда – індивідуально. Залежить від концепції, стратегії розвитку. Але тут варто визнати і усвідомити, що no season також є результатом глобального потепління і відсутності зими зі снігом. Речі, які ми носимо весною, можна носити в будь-який сезон. Але мені цікавіше, коли сезони різні, погода різна, і одяг також різний.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Sustainable, digital тощо не є чимось новим, тим більше для нашого бренда. В 2020 році вдалося пропрацювати ці вектори в нашому розвитку ще краще.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Ми не вважаємо витрати, пов’язані із COVID-19 (команда FROLOV шила захисні костюми для медичних працівників – ред.), збитками.

Наші затрати – інвестиції в подальший розвиток, в команду, в кожного з нас і в бренд загалом.

Набагато більшими ми вважаємо наші прибутки, і йдеться не лише про фінанси, а й про те, що в нас суперкоманда.


Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Глибоко дихати і намагатися робити більше, ніж ти можеш. І все буде добре.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Під час кризи краще обрати таку тактику розвитку бізнесу, щоб він отримав вигоду із загальної ситуації. Зупинитися, озирнутися і рухатися далі.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Відшили захисні комбінезони для медиків; зробили шоу, оновили сайт; зняли кампейни на 2021 рік; одягли наших улюблених артистів; створили колаборацію з неймовірно крутою художницею Hanna Zaruma; збільшили команду; створили колекцію разом з ювелірним брендом SOVA, яка мала благодійну мету.

Катя Сільченко, бренд the COAT by Katy Silchenko

Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Нестача кваліфікованих кадрів. Бренд розвивається, масштаби ростуть і розширення команди неминуче. Я зіткнулася з тим, що багато хто не готовий працювати в такому темпі, як працює the COAT.

Багато хто вважає індустрію моди прекрасної картинкою, але насправді за цим криється величезна праця.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Ми у пошуку. В сучасному світі необхідно вміти швидко адаптуватися до обставин, бути, так би мовити, flexible. Секрет успіху – мультизадачність.

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Безумовно. Насамперед змінився покупець, а саме він є головним двигуном модної індустрії. Так, мода – один з видів мистецтва, але не варто забувати, що це одна з найбільших бізнес-індустрій. Люди стали більш усвідомленими і прискіпливими.

Змінилися пріоритети, бажання, приводи для покупки тощо.

Внаслідок чого відбуваються кардинальні зміни в індустрії – починаючи від створення тканин і закінчуючи дизайном та продажами.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Сезонність буде завжди, адже зміни кліматичних умов ніхто не відміняв. Season no season більше про темп, а саме про те, що не варто гнатися за трендам. Ще 2 роки тому я інтуїтивно включила позицію «new drops» в the COAT. Клієнти знають, що, окрім основних колекцій, бренд пропонує колаборації щонайменше раз на півроку, і додаткові лінійки, як-от pre-колекції або святкові капсули.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Ми завжди були sustainable. Кожен адаптує це по-своєму. У the COAT – це відсутність масового виробництва і залишків.

Ми не робимо перевиробництво, тим самим я створюю одяг відповідно до запитів та інтересам наших клієнтів.

Якщо говорити про онлайн, то зміни є. Ми виробили для себе унікальну схему онлайн-ритейлу, зміцнили команду в цьому напрямі, чим прискорили процес і підвищили якість. Ми хочемо бути цікавими для нашої аудиторії.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

У the COAT трапилося зростання продажів. Люди залишилися в країні, й ті суми, які могли бути витрачені за кордоном, залишилися в Україні. Тут вже від вас залежить, наскільки цікаві ви і ваш бренд українському покупцеві. Якщо говорити про онлайн, то зміни є.

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Я сказала команді, що створю чудові умови, щоби усі працювали і не хандрили. На час локдауну ми організували індивідуальне розвезення, просили фабрики не припиняти роботу – колесо має обертатися… Адже онлайн-активність була неймовірною. Так, приміром, після посту про капсулу деніму ми отримали 26 замовлень за перші півгодини!

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Згідно з Business of Fashion, якщо заморозити бізнес зараз – його можна відразу закрити, тому що аудиторія піде.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Колаборація the COAT & GUZEMA Foot Fetish і наша перша вечірка після локдауну мали великий успіх! У вересні ми представили лукбук і кампейн колекції. Такої кількості замовлень ми не очікували! Був відкритий ще один експериментальний цех і в найближчі півроку вийдуть ще 2 колекції і 2 колаборації.

Андре Тан, бренд Andre Tan


Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Мабуть, найголовніша проблема – брак майстрів у нашій сфері, зокрема, закрійників, кравців та швачок. Як президент Ukrainian Fashion Council я намагаюся зробити все, аби ці професії знову стали модними.

Усі хочуть відразу бути дизайнерами, але не розуміють, що для цього потрібно розуміти, як шити та кроїти

Саме тому наразі задача усіх дизайнерів – надихнути молодь йти вчитися на кравців та закрійникив, аби відродити ці професії.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Зараз ми разом із колегами знімаємо рекламне відео, де розповідаємо про те, як це круто бути кравцем, швачкою чи закрійником. Незабаром побачите нашу роботу в соцмережах.


 Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Так, вона дійсно змінилася: стала більш локалізованою та сегментованою. Наразі ти не можеш бути дизайнером усього – ти маєш бути супергуру в своїй вузькій сфері. До того ж ти маєш бути діджитлізованим, аби залишатися в потоці та відповідати запитам ринку.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Життя наразі дуже швидко розвивається, тому дійсно не варто робити колекції на рік вперед, як це було раніше. З’являється багато мікротендів, тож важливо вгнатися за ними та тримати руку на пульсі, аби нічого не пропустити.

Між іншим, мас-маркет дуже швидко все копіює, тому люкс бренди не встигають заробити на власних ідеях.

Тож краще демонструвати колекції сезон у сезон.


Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Щодо стійкої моди, ми крокуємо в ногу із часом. Так, у нашій другій лінії Andre Tan Woman ми використовуємо екошкіру, екольон і тканині із бананової шкірки. Зокрема, ми працюємо із нитками, створеними із переробленого пластика. Щодо онлайн-продажів, ми швидко адаптувалися й нарзазі активно розвиваємо саме цей напрям.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Не можу назвати суму, але, у порівнянні із минулим роком, ми втратили 39% прибутку.

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Головний лайфхак – послідовність. Аби тебе не «викинули» з поїзду, що мчить на шаленій швидкості, варто постійно розвиватися, бути систематичним та запроваджувати ти нові технології.

Цьогоріч ми робимо, мабуть, у 10 разів більше, ніж у попередньому році, але результат не найкращий через зрозумілі обставини.

Але я не уявляю, що було б, якщо б ми не докладали таких зусиль. Варто не зупинятися.


У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Як доведено досвідом світових компаній, у кризу варто розвиватися . Адже саме у кризових умовах з’являється багато нових можливостей.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

У 2020 році ми презентували документальний фільм про наш бренд, створений каналом 1+1. До того ж значно покращили нашу діджиталізацію, запустивши безліч каналів на різних ресурсах. Щодо колаборацій, то ми випустили лінійнку дитячих кросівок LIYA by Andre Tan. Також підписали контракт із компанією, що виробляє дитячі рюкзаки, адже наразі розвиваємо наш напрям Andre Tan Kids. Загалом за рік у нас було 5 колаборацій, а у 2021-му ми обіцяємо всіх здивувати новими проєктами.

Валерія Ковальська, бренд KOVALSKA


Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Найбільша проблема, мабуть, у тому, що та система, яку ми вибудовували, у яку вкладали кошти та зусилля та в якій працювали упродовж 7 років, була зруйнована. Адже ми завжди були націлені саме на міжнародний ринок.

Наразі немає визначеності ані в байєрів, ані в брендів, ані в покупців, тож ми вимушені прилаштовуватися.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Подоланням ми займаємося вже 7 місяців, протягом яких був жорсткий кризис-менеджмент. Ми скорочували і штат, і бюджет – відбулося переформатування на B2B та В2С паралельно, що також було для нас викликом. Зокрема, ми в пошуку нових PR-інструментів, адже відсутність івентів також вплинула на наш бізнес.

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Як інсайдер маю визнати, що фешн-система змінилася, але не перевернулася з ніг на голову. Особисто мені не вистачає прямої комунікації з байєрами та споживачами, живих показів тощо. На мою думку, формат може повернутися, але зміниться підхід, зокрема в контексті сталої мди.

Йдеться не лише про використання екологічних тканин, а й про загальне ставлення бізнесу до виробництва та комунікації.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

У наших колекціях вже давно немає чітко вираженої сезонності. Мені як виробнику такий формат дуже підходить, адже немає величезного розриву між показом та сезоном. Це також sustainable, оскільки немає залишків та надвиробництва.


Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Для нашого бренда це не новий підхід. Ми не створюємо стокові товари, не робимо великих знижок. Часом робимо знижки, але невеликі та тимчасово, адже впевнена, що сейл провокує спонтанний шопінг, що протиречить принципам сталої моди.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Не можу назвати суму, але це майже 60%, враховуючи темпи зростання компанії.


Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Щось робити.

Не заглиблюватися в паніку, а спробувати зрозуміти, що відбувається, та діяти.

Мені особисто було дуже важко впоратися з панічними станами, але я поборола цей стан – спокійно, без тиску на себе та із оптимізмом.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Особисто я розмірковувала про це протягом двох місяців, оскільки фінансова ситуація була критичною. Але врешті вирішила не заморожувати бізнес і продовжити працювати, ба більше, без впливу на якість та інших компромісів. І це було правильне рішення.


Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Ми зробили колекцію FW’20/21, вперше створили колекцію Resort, організували прес-ланч, зняли фешн-відео спільно з BVLGARI та дуже «прокачали» онлайн.

Крістіна Бобкова, бренд BOBKOVA


Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Найбільша загальна проблема – страх людей перед невідомим, паніка, відсутність свят, подорожей, івентів, звичних походів у кіно та ресторани. Зміни традиційного укладу життя змінили й пріоритети. Як наслідок – відсутність бажання гарно вдягатися. Навіщо купувати нову сукню, якщо йти немає куди? А перед тобою серіал, книга, келих вина і сім’я, якщо є… У нашій роботі бажання жити повним життям, любити моду, подорожувати, прагнути до нового – найголовніше.

Ми, дизайнери, даруємо людям красу і робимо їх трохи щасливішими.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Ми не долаємо проблеми світового масштабу, а просто змінюємо своє ставлення до них. Бренд BOBKOVA прийняв сьогоднішній уклад життя і почав працювати для наших клієнтів з огляду на нові реалії.

Ми стерли кордони між одягом для дому та вулиці, а також випустили спеціальну трикотажну HOME CAPSULE для зустрічі Нового року.

Темою нашої колекції, створеної в період карантину, став дім, який ми стали цінувати ще більше. У колекції використано привезену із західної України техніку ручного в’язання зі смужок тканин. Таким чином команда бренда переробила тканини, наявні в студії, адже закупівлі нових матеріалів в Італії були тимчасово недоступні.

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Я думаю, змінилося все, не тільки наша індустрія, адже змінюється спосіб життя і пріоритети людей. Життя онлайн, конференції та вечірки в zoom-і, соцмережі і власний будинок і сім’я – мода для людини, тож індустрія працює для її нових потреб.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Я впевнена, що це сталося набагато раніше пандемії. Бренд BOBKOVA працює не тільки на українському ринку. А погодні умови на різних континентах дуже відрізняються, тож сезонність була дуже умовною. Адже в Парижі цілий рік будуть купувати плащі, в Фінляндіії – светри і пуховики, а в Сінгапурі та Лос-Анджелесі – легкі сукні та сарафани. Отже, у нас давно курс на демісезонність.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Суцільний онлайн працює у всіх сферах. Звичайно, і наші продажі на сайті BOBKOVA значно зросли і навіть шоу-рум в Парижі адаптувався і працює дистанційно з байєрами. Recycle & sustainable – ключові принципи в новій колекції. Карантинні обмеження бренд Bobkova використав на свою користь.

Нова колекція створювалася із залишків тканин, оскільки відмінилися поїздки на закупівлю нових на текстильних виставках в Європі.

У селах Криворівня, Ворохта та Яворів на Західній Україні я вивчала історичне, ремісниче і природне розмаїття регіону. Інтерес до традиції відбився у використанні одного рукодільного прийому, а саме – це полотно, яке в’яжеться гачком зі смужок тканини і в народі відомий як «бабусин килимок». У студії Bobkova на фактурну в’язку пустили залишки виробництва. З неї зроблені сукні, топи, кейпи, взуття.


Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Ні, не можу. Хоч і складний був цей рік, але я не люблю скаржитися, у нас дійсно все чудово. Хвилювалася лише за те, як моя команда перенесе цей Covid. Люди – найцінніший ресурс нашого бренда!

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Для мене особисто – медитації. І не лише в кризових умовах. А ще важливо підтримувати одні одних по-справжньому.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Це залежить від того, який саме бізнес. Якщо йдеться про справу вашого життя, без якої ви не уявляєте себе, то питання недоречне.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Нас карантин торкнувся дуже боляче, оскільки показ BOBKOVA FW20 / 21, запланований на 12 березня, було скасовано за один день до запланованої дати. Але у вересні ми провели закриту презентацію колекції, а вже у жовтні відбувся показ BOBKOVA SS’2021. Нещодавно вийшла спеціальна домашня капсула до новорічних свят, яка, зізнаюся, дуже успішна.

Артем Климчук, бренд ARTEMKLYMCHUK

 

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Загалом мода – дуже мінлива сфера.

У 20 сторіччі вона вже кардинально змінювалася назавжди кілька разів, тож зараз – це просто черговий етап розвитку.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Так, враховуючи кліматичні зміни і мобільність людей. Як на мене, то все йде до універсальності, «унісезонності», адже верхній одяг потрібен і в травні, а для роботи з дому треба мати комфортний одяг без прив’язки до пори року.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри.

Ми загалом sustainable-бренд: працюємо зі стоковими тканинами і виготовляємо все невеликими партіями, а зараз ще й додамо апсайкл-лінійку. Ба більше, у новому році запустимо наш онлайн-магазин.

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Дихати.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Об’єктивно подивитися на все і адаптуватися.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Випустили лукбук двох колекцій і повністю все переформатували.

Марія Маслій, бренд MARSALA

Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Невизначеність загалом та задача не втратити команду та напрацьований капітал.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Насамперед, прийняли невизначеність морально. Всі плани стали короткостроковими і базувалися на тих даних, що були у певний момент. Спиралися на креативні рішення більше, ніж на фінансові.

Я впевнено зробила вибір на користь людей та не знижували заробітну плату, незважаючи на коливання від місяця до місяця.

Думаю, що це допомогло мати ще більшу віру в проєкт та довіру в команді.

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Світ змінився назавжди. Діджиталізація вимушено прискорилась. Проте система фешн-бізнесу зробить все, щоб повернутися до звичного розкладу та знову збільшити швидкість. Можливо, з більшою лояльністю до онлайн-покупок це буде набагато легше у В2С сегменті.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Думаю, що будь-який вихід за межі очікувань – можливість для зростання. Тому свобода вираження для брендів у цьому форматі однозначно дає можливість проявляти свою ДНК та діяти у відповідності до власних задач, а не ринку чи обставин.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Я вже декілька років доволі глибоко працюю в sustainable напрямі, проте реалізувати це у категорії взуття доволі важко й майже неможливо.

Найкраще – розробляти доволі класичні моделі, що проживуть у гардеробі якнайдовше.

А також використовувати натуральну шкіру рослинного дублювання. Наша пропорція онлайн/онлайн покупок не дуже змінилася. Мабуть, наш продукт хочеться приміряти в атмосфері шоуруму.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Ми оптимізували багато витрат, тож цей відсоток не став фатальним. Проте це падіння не менше 20% від доходів минулих років. Буде більш зрозуміло наприкінці грудня, адже попереду доволі складні місяці.

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Я взагалі не дозволяю собі емоційні реакції на роботі. Як менеджер та ідейний натхненник я не маю права на жодні коливання.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Звичайно боротися! Бренд не має права мовчати та зникати з медійного простору.

Ба більше, голос бренда може мати важливий соціальний вплив.

Є багато речей, які можна робити з мінімальним ресурсом.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Під час першої хвилі карантину ми зробили діджитал-лукбук у вигляді арт-колажів у колаборації з ізраїльським художником Олександром Барболіним. Ми проводили прямі ефіри з цікавими героями, робили онлайн-тренування. Влітку ми презентували колаборацію з брендом FROLOV – капсульну колекцію вечірнього взуття, а восени – колекцію сумок зі словами із вірша Юрія Іздрика «Якби ти знала, яка ти гарна, коли в собі не маєш страху».

Олена Рева, бренд ELENAREVA

Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Важко щось виділити. Рік для всіх був неоднозначний.

Але можу сказати точно, що він включив мене на 200% і дуже багато чому навчив.

Всі зіткнулися з новою реальністю, де звичні правила вже не працюють, важливо було вчасно адаптуватися.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Ми завжди створювали гарний одяг для особливих випадків – жіночний, інтригуючий і елегантний, той, що дарує дівчині відчуття свята. У якийсь момент ми всі залишилися вдома – без заходів, без зустрічей з друзями і без подорожей. Я зрозуміла, що має бути гарне продовження нашої історії, але вже у повсякденному житті. Так народилася нова лінія ELENAREVA lounge.

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Усе повернеться на свої місця, але пізніше та в іншому форматі. Народжуються нові ідеї, змінюється свідомість людей та, відповідно, їхні цінності. Але мода – це завжди смачно, тонко, вишукано і натхненно.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Багато брендів ще кілька сезонів тому перейшли до цього формату. Впевнена, що це вже реальність. Люди не готові чекати, жива емоція в моменті сильніша за очікування.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

Я за екологічність свідомості. І це стосується не тільки раціонального споживання, а й усього, чим ми себе наповнюємо, в яких стосунках ми із собою та зі світом.

Я не за моду в моді – я за те, щоб ми дбали про екологію, причому від душі, а не тому, що це модно.

І мене дуже надихає те, що зараз багато хто робить кроки в цьому напрямку.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Ми втратили велику частку зовнішнього ринку. Але я не фокусуюся на цьому, не бачу сенсу. Ми переключилися на локальний ринок та збільшили продажі – і це круто.

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Часом життя нам робить виклик, і ми повинні не чинити опір, а прийняти його, тому що обставини таким чином нас вчать новим можливостям, про які ми навіть не підозрюємо, перебуваючи в ідеальних умовах.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Це дуже індивідуально, залежить від бізнесу, капіталу і багатьох інших факторів.

Але краще ніколи не здаватися.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

Рік був досить активним. Ми запустили нову лінію одягу – більш розслаблену, але із характерним для бренда шиком. За рік ми випустили 2 капсули. Провели онлайн-презентацію. І вже закінчуємо роботу над колекцією FW’21/ 22.

Катерина Бякова, бренд FINCH

Найскладніша професійна проблема, з якою ви зіткнулися в 2020-му?

Спад активності у фізичному ритейлі. Онлайн-магазин у нас був завжди, але з відкриття шоуруму в 2019-му і до березня 2020-го онлайн-продажі в Україні складали не більше 30% від обороту, дуже багато товарів просто не було оцифровані.

Наш шоурум знаходиться в центрі туристичного Києва, тож карантин позбавив нас не тільки можливості офлайн-продажів, але й відсіяв більшу частину аудиторії.

Це в основному були туристи, які поділяють нашу естетику, найчастіше іноземці, які купували у нас цікаві речі з України для себе, друзів і колег. Упродовж жорсткого локдауну шоурум працював як склад, а після запуску транспортного сполучення в Києві та Україні стало зрозуміло, що колишнього рівня відвідувачів простору не буде до повного закінчення пандемії.

Як її подолали? Або не подолали і чому?

Ми швидко зорієнтувалися, провели великий сейл на початку карантину і зробили ставку на розвиток онлайн-магазину, запустили одяг з доповненою реальністю разом із командою AR розробників FFFACE, прокачали іноземні паблісіті та розмістилися на найбільшому онлайн-майданчику Not Just A Label, ставши його амбасадором двічі: обидва наші бренди, одяг FINCH і сандалі OUTFIELD, увійшли до топ 500 брендів, які були відібрані для просування і наповнення товарами сайту цього дизайнерського ритейлера.

Сейл пройшов вдало, але, звичайно, з комерційного боку він тільки дозволив закрити поточні витрати.

Падіння продажів унеможливило розробку великих колекцій і промоушен через шоу і івенти, тому складні розробки переведені в формат капсул по кілька артикулів, а основним напрямком зараз є базові речі: футболки, світшоти, худі, які не потребують примірки і зрозумілі широкому покупцеві.

Фешн-індустрія змінилася назавжди? Так/ні та чому?

Зараз прийнято так говорити. Але зміни – це ж не фінальна точка, а постійний процес. Так, його розпочато. Великі будинки моди дійсно скорочують кількість колекцій і скасовують сезонність.

Тому що «коронавірус змусив задуматися про те, в якому світі ми живемо».

Але насправді ж це лише популістські заяви: модна індустрія входила в стагнацію до коронавірусу, питання про сезонність, кількість колекцій і розпродажі вже гостро стояло перед нею. Тобто, звичайно, модна індустрія змінюється в корені, але це було неминуче. Чи назавжди? Цей рік навчив нас не дивитися так далеко.

За форматом season no season майбутнє? Так/ні та чому?

Так, і це теж абсолютно закономірно. В основному через швидкої реакції мас-маркету та ринку підробок з’явився формат презентації see now, buy now ( «побачив-купив»), коли речі з подіуму буквально відразу можна купити, але в цьому випадку виходить, що покази колекцій не відповідають сезону, в який проходить показ (зимову колекцію показують влітку, так як в класичній схемі між показом і появою виробів в магазинах проходить кілька місяців виробничої, паперової роботи і логістики). Безсезонні варіанти колекцій здаються більш ефективними для тих, хто має свої канали продажів, думаю, що для мультибрендових ритейлерів це не так зручно, адже у них свої норми поставок, але вони підлаштуються.

Sustainable-підхід, суцільний онлайн та інші нові правила гри в індустрії. Як ви до них адаптувалися?

FINCH не заявляє себе як стійкий бренд, але він завжди був етичним, і не тільки в тому, що ми робили, а й в тому, як. Ми завжди створювали невеликі колекції і принципово не використовуємо хутро тварин. У нас маленька команда і багато процесів на аутсорсі, ми чесно оплачуємо працю майстрів. У наших правилах зробити менше і дошивати з огляду на попит. Можливо, тому нам легше виявляти гнучкість зараз.

Речі, які ми створюємо в різні сезони, можна легко поєднувати між собою і носити роками, доповнюючи новими.

Одяг з доповненою реальністю і презентація колекцій з використанням технологій доповненої реальності теж були одним з напрямів, які ми розвивали задовго до пандемії, а вперше представили у лютому 2020 року в рамках UFW. Зокрема, одним із цікавих напрямів у дизайні нашого базової одягу стало створення капсул, що підтримують фото- і арт-проєкти українських авторів: перша капсула “American Night” дизайнера Максима Голуба вийшла на підтримку однойменного фотопроєкту: принти на виробах створені за допомогою Google Maps.

Можете назвати суму або відсоток ваших збитків за цей рік?

Близько 60%.

Ваш особистий лайфхак, як зберігати спокій та підвищити працездатність у кризових умовах.

Лайфхаку немає. Як і немає сенсу переживати через те, що ти не можеш змінити. А якщо можна щось змінити, то потрібно просто діяти і вирішувати проблеми.

У розпал кризи краще «заморозити» бізнес, закрити його чи боротися до останнього клієнта?

Перша думка – реорганізувати його і відрізати зайве. Наприклад, згорнути офлайн і перевести всю діяльність на дистанційку. Закриття або заморозка простіше дається тим, хто купує і перепродає товари або зайнятий у сфері послуг. Тепло і затишно тільки там, де нічого не відбувається, а бізнес-середовище в Україні було неспокійними водами і до пандемії, а ті, хто вже «поплавав» у попередніх кризах, зможуть знайти рішення і цього разу.

Які активності провели за рік (покази, онлайн-презентації, колаборації тощо)?

У лютому 2020 ми провели перший в світі нескінченний показ з використанням доповненої реальності в Instagram. Для цього ми створили реальні моделі одягу, відсканували їх на живих людях спеціальним 3D-сканером і помістили у фільтри Instagram, вони активні і зараз, тож користувачі продовжують генерувати сторіз з ними.
У травні ми запустили другий бренд, сандалі OUTFIELD: ми займаємося просуванням і ритейлом, а виробництво і дизайн належить молодшому братові Максима, ветерану АТО Олександру Голубу.


У червні провели закриту презентацію капсули напіввіртуального одягу FFFACE х FINCH в колаборації з розробниками продуктів з доповненою реальністю, а у вересні на Ukrainian Fashion Week представили його апдейт: до кожної фізичної речі, яка активується за допомогою Instagram і має віртуальне втілення в камері смартфона, були додані додаткові ефекти доповненої реальності. Ідея в тому, що ви не купуєте для створення контенту цілий гардероб, а користуєтеся двома речами, які з часом обростають новими ефектами і дозволяють робити хайпові сторіз.

У жовтні ми провели напів-діджітальний перформанс зі швейцарською художницею Маріанною Холенштайн у межах Гоголь FEST у місті Дніпро: кутюрні речі FINCH були розписані за допомогою діджитал-пера через ZOOM в реальному часі. Художниця перебувала в своїй студії в Ульмі (Німеччина), через камеру вона бачила моделі й проекцію свого малюнка на них в реальному часі.

Фото: Олександр Пілюгін

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: