Підтримую лікарів
Locals: cьогодення та майбутнє українського fashion-ритейлу: коментарі Асі Мхітарян та інших ключових гравців ринку
Редакція JS поспілкувалася на злободенну тему з представниками ЦУМ, Sanahunt та Asthik.

Fashion-ритейл — один із напрямків, на який безпосередньо вплинула кризова ситуація, що не оминула жодну країну світу. Карантин вплинув на функціонування усіх процесів — від налаштування продажів та переведення персоналу в дистанційний формат роботи до поставки товарів. Редакція JS поспілкувалася із представниками кількох успішних компаній, аби дізнатися більше про те, як і чим наразі живе модний бізнес.

ЦУМ

 

Євген Мамай, генеральний директор ЦУМ

Бліц-опитування

Чи вносили ви корективи в бюджет? Так /ні.

ЦУМ опрацював business contingency plan заздалегідь, коли коронавірус тільки почав поширюватися світом. Цей план включав в себе три сценарії дій компанії, зокрема, оптимізацію бюджетів. Ми оптимізували бюджети закупівлі, бюджети операційних та капітальних витрат.

Чи скорочували ви працівників? Так/ ні / тимчасово зменшили платню.

Наразі ми не проводили скорочень персоналу.

Чи змінили функціонал працівників задля оптимізації? Так /ні.

Так, ми швидко змінили ролі та функції працівників — усі зусилля направлені на онлайн-магазин.

Чи працює зараз ваш офіс?  Так, працюємо в закритому режимі /ні / працює лише керівництво.

Офіс закритий на карантин, усі працівники опанували дистанційну роботу.

Була запроваджена програма «Дистанційно — разом!», в межах якої ми забезпечили працівників усією необхідною інфраструктурою (ноутбуки, програмне забезпечення, доступи тощо) та сформували план завдань. Маємо на меті реалізувати всі ті проєкти, на які не вистачало часу в звичайному режимі роботи.

1. Які антикризові рішення наразі запровадили? Наскільки важко «виживати»?

Для ритейлу карантин — надважка ситуація. Джерело доходів повністю призупинено. Витрати ж призупинити неможливо. Тож «запасу міцності» вистачить ненадовго. Якщо торгові заклади не відкриють, більшість компаній будуть вимушені проводити більш радикальну оптимізацію витрат.

2. Більшість компаній в індустрії зараз практикують точечне управління, тобто прийняття ситуативних рішень у межах запропонованих умов. Як саме такий підхід проявляється у вас?

Саме так, в часи невизначеності ви маєте більше трьох сценаріїв, тож про довготривалу стратегію не йдеться, працює тактика та вирішення ситуативних питань.

3. Онлайн-активність збільшилась? Ваші нововведення в цьому напрямку? Зокрема, які заходи безпеки використовуєте, аби не наражати на небезпеку працівників та клієнтів?

Онлайн-продажі зросли в чотири рази, але ми продовжуємо розвиватися та плануємо продовжувати кратне зростання. Працівники та кур’єри щоденно проходять температурний контроль, забезпечені всіма необхідними засобами захисту та дотримуються правил безпеки.

4. Ваш прогноз на найближчі півроку?

Поки що ми сподіваємося на U-shape scenario — коли після різкого падіння економіка почне стале відновлення. Як швидко — ніхто не може сказати впевнено.

5. Які висновки вже зробили і які абсолютно нові рішення плануєте впроваджувати в майбутньому з огляду на неминучу кризу та глобальну нестабільність у світі?

Будь-яку кризу переживають ефективні компанії, тож фокус на подвійну чи потрійну ефективність у всьому.

6. Як щодо вечірок та інших заохочувальних активностей після завершення карантину? 

Вже не можемо дочекатися, коли знову побачимо наших любих гостей та гучно відсвяткуємо.

7.  Як щодо баїнгу? Всі тижні моди/виставки скасовано, чи спланували ви вже нову схему закупівель на наступний сезон? Загалом, яким чином наразі вирішуєте питання із замовленням нових колекцій?

Час покаже.

Sanahunt

 

1. Які антикризові рішення наразі запровадили? Наскільки важко «виживати»?

У період карантину головне рішення, яке ми прийняли, — «не зупинятися». Ми максимально адаптували усі бізнес-процеси і налагодили роботу відділів та магазину для онлайн-покупок. Ми дуже цінуємо нашу команду, адже ні для кого не секрет, що у нас працюють справжні професіонали. Основна мета — забезпечити всіх співробітників гідною заробітною платою навіть в період карантину. Всі стилісти наразі залучені в онлайн-продажі, а це і консультування, і підбір одягу та аксесуарів онлайн. Це час, коли ми розширюємо горизонти і підсилюємо роботу всіх департаментів магазину в напрямку eCommerce.

2. Більшість компаній в індустрії зараз практикують точечне управління, тобто прийняття ситуативних рішень у межах запропонованих умов. Як саме такий підхід проявляється у вас?

У такий нестабільний період важливим критерієм успіху є швидкість і креативність. Онлайн-простір перенасичений інформацією, тож, аби дати клієнтові цікавий, красивий і корисний контент, доводиться тестувати різні варіанти подачі матеріалу, експериментувати і не боятися нововведень.

3. Онлайн-активність збільшилась? Ваші нововведення в цьому напрямку? Зокрема, які заходи безпеки використовуєте, аби не наражати на небезпеку працівників та клієнтів?

Наша компанія завжди була лідером офлайн-продажів. Зараз у нас з’явилася чудова можливість розвинути і вдосконалити онлайн-напрямки. Для цього на час карантину ми відкрили доступ до всіх колекцій, які можна було придбати тільки in shop. Ми адаптували всі наші сервіси для онлайн-ринку: відео-консультації персонального стиліста, Telegram-bot зі створення комплектів із нових колекцій, Telegram-bot для доставки страв з ресторану.

Наша мета — це клієнт, який отримує задоволення від покупок і сервісу онлайн на такому ж високому рівні, як і в офлайн-форматі.

Для безпеки клієнтів весь одяг перед відправкою проходить термообробку і упаковується герметично, доставка покупок і ресторанних страв проводиться виключно автотранспортом компанії. Ми були першими, хто з початку карантину забезпечили всіх співробітників магазина і кур’єрів засобами індивідуального захисту. Щодня вранці, в обід і в кінці дня всі співробітники проходять температурний скринінг, в будівлі кілька разів на день проводиться кварцування і дезінфекція з використанням тільки сертифікованої хімії. Співробітники знаходяться на території магазину виключно в масках, рукавичках і медичних окулярах. Кур’єри також забезпечені медичними комбінезонами, що іноді дуже дивує наших клієнтів.

4. Ваш прогноз на найближчі півроку?

Карантин припав на період продажів нових колекцій, ми вважаємо, що в результаті цього утворюється так званий відкладений попит. Ми очікуємо зростання продажів, адже покупка одягу класу люкс — це вигідна інвестиція на кілька сезонів вперед. З огляду на статус наших клієнтів, вони завжди відчуватимуть потребу в одязі такого рівня та першокласному сервісі. Для багатьох візит до Sanahunt — це не просто шопінг, а своєрідний ритуал, що поєднує в собі занурення в атмосферу luxury, індивідуальний підхід до кожного клієнта і можливість покупки ексклюзивних моделей.

5. Які висновки вже зробили і які абсолютно нові рішення плануєте впроваджувати в майбутньому з огляду на неминучу кризу та глобальну нестабільність у світі?

Ми дотримуємося думки, що будь-яка криза — це ідеальна платформа для зростання і можливостей бізнесу.

Раніше ми фокусувалися на продажах в Києві, а зараз, у зв’язку із карантином і потужним розвитком онлайн-продажів, ми охоплюємо всю Україну, що гарантувало збільшення продажів через сайт.

6. Як щодо вечірок та інших заохочувальних активностей після завершення карантину?  

Заходи є невід’ємною частиною роботи магазину. Через карантин нам довелося відкласти презентації нових б’юті-брендів, зокрема, експрес-маски HANACURE, розширення лінійки парфумованих помад від Kilian. Тож після карантину ми обов’язково підготуємо щось цікаве. А для наших гостей ми прагнемо зробити кожен їхій похід в Sanahunt маленькою подією, тому на відвідувачів завжди чекають фірмові коктейлі «Санахантіні».

7. Як щодо баїнгу? Всі тижні моди/виставки скасовано, чи спланували ви вже нову схему закупівель на наступний сезон? Загалом, яким чином наразі вирішуєте питання із замовленням нових колекцій?

Як відомо, карантин в Італії та Франції продовжили до середини травня. Ми постійно знаходимося на зв’язку з нашими брендами, аби розуміти, коли в повному обсязі відновиться виробництво. Бренди налаштовані оптимістично і обіцяють, що встигнуть вчасно реалізувати колекції осінь-зима 2020 і навіть планують працювати в серпні й у вихідні (що для Італії просто безпрецедентний випадок).

Проблемою залишається свобода пересувань, оскільки колекцію весна-літо 2021 ми б закуповували саме в період з травня по липень. Багато брендів опрацьовують можливість «віртуального шоуруму», де вони представлять невеликі пре-колекції, а байєри по всьому світу зможуть замовити їх онлайн.

Asthik

 

Ася Мхітарян, засновниця компанії Asthik Group

Бліц-опитування

Чи вносили ви корективи в бюджет? Так /ні.

Так, звісно.

Чи скорочували ви працівників? Так/ ні / тимчасово зменшили платню.

Ні, працівників не скорочували. Ми були вимушені попрощатися з двома кандидатами на керівні посади, які проходили випробувальний термін. У зв’язку з кризою усі їхні обов’язки я взяла на себе. Наразі в компанії немає зайвих людей. Загалом у нас працює 73 людини: магазин, офіс, e-commerce, Buro 24/7.

Чи змінили функціонал працівників задля оптимізації? Так /ні.

Так, зміни внесли, але вони стосувалися не усіх працівників.

Чи працює зараз ваш офіс?  Так, працюємо в закритому режимі /ні / працює лише керівництво.

Працюємо дистанційно, офіс зачинений.

1. Які антикризові рішення наразі запровадили? Наскільки важко «виживати»?  

Головним завданням було й досі залишається скорочення замовлень у постачальників. Існує зрозумілий і очікуваний хід подій. У ритейлі сезонність складає 6 місяців, а в Україні, на жаль, мало не 4 місяці. Це пов’язано з тим, що товар часто приїжджає із запізненням, окрім того, багато ритейлерів зарано анонсують період знижок. Тому сезонність скорочується ще більше. Наразі магазини вже другий місяць поспіль зачинені. Туристів немає, тобто варто розраховувати лише на постійного клієнта. Щойно відкриють кордони, більшість потенційних покупців матимуть бажання виїхати за кордон. Тому нічого не залишається робити, як максимально скоротити замовлення і намагатися продати зі знижками те, що вже маємо. На мою думку, це вірний і безпечний шлях, і, швидше за все, більшість ритейлерів у всьому світі саме так і вчинять.

Що стосується конкретно компанії Asthik, то ми скорочуємо зимові колекції, а літо ми вже практично отримали: 70-75% колекцій вже представлені в магазині. Скорочуємо не бренди, а обсяги.

Головна перевага в тому, що у нас здебільшого представлені унікальні та ексклюзивні бренди.

Ще у минулому сезоні, до коронавірусу, ми відмовилися від Off-White і Palm Angels, оскільки вони продаються скрізь, тож доводиться наввипередки гратися у знижки з іншими магазинами. Що стосується брендів, з якими ми працюємо, — це не лише глобальні люксові компанії, а й маленькі та середні унікальні бренди, що дає можливість мати дійсно крутий продукт і  унікальний асортимент для справжніх поціновувачів. Окрім того, це дозволяє в більшості випадків уникати конкуренції з великими онлайн-магазинами  і, найголовніше, не грати в сезонність і нескінченні знижки. До того ж такі бренди гнучкіші, незважаючи на те, що теж переживають важкі часи. Є взаємна довіра і взаємна потреба одне в одному.

2. Більшість компаній в індустрії зараз практикують точечне управління, тобто прийняття ситуативних рішень у межах запропонованих умов. Як саме такий підхід проявляється у вас?

Звісно, у нас відбувається саме так. Я абсолютно безталанна в системі, але майстер ситуативних рішень. Вище докладно розповіла про те, які саме рішення ми наразі приймаємо.

3. Онлайн-активність збільшилась? Ваші нововведення в цьому напрямку? Зокрема, які заходи безпеки використовуєте, аби не наражати на небезпеку працівників та клієнтів?

Онлайн-продажі є, їх достатня кількість. Під час карантину їхній відсоток не впав, навіть збільшився. Загалом останнім часом онлайн розвивається непогано. Був момент, коли я особисто побачила кілька незадоволених коментарів в соцмережах стосовно сервісу. І відтоді ми повністю відмовилися від усіх послуг аутсорсингу і вийшли на самостійне управління нашим онлайн-магазином Asthik.com. Ми затвердили власний стиль презентації товару, на сайті можна ознайомитися із прикладами того, як комбінувати речі між собою, що з чим поєднувати. Також ми змінили кол-центр, відмовилися від усіх широковідомих консьєрж-служб. У нашому магазині працюють консультанти із бездоганним знанням справи, асортименту магазину та вмінням задовольнити потреби клієнта, що дає можливість зменшити кількість повернень.

Загалом онлайн активно розвивається, але маю зазначити, що через інтернет-магазин більше купують товари зі знижкою.

Що стосується доставки під час карантину, у межах Києва вона відбувається за допомогою наших кур’єрів, що працюють, дотримуючись усіх правил безпеки. Клієнт із іншого міста може замовити доставку через Нову Пошту. Постійні клієнти Asthik комунікують з менеджерами через WhatsApp і мають змогу замовити примірку тієї чи іншої речі додому.

4. Ваш прогноз на найближчі півроку?

Як каже мій батько, думай про найгірше — і не помилишся. Вважаю, що усе складатиметься не найкращим чином. Найжахливіше те, що багато людей залишилися без роботи, без грошей і до того ж із психозом. Влітку нам всім трохи допоможе вітамін D, а ось восени відчуємо нашу бідну реальність. Сподіваюся, наше суспільство мужньо переживе кризу, а люди та країна загалом не збідніють остаточно.

5. Які висновки вже зробили і які абсолютно нові рішення плануєте впроваджувати в майбутньому з огляду на неминучу кризу та глобальну нестабільність у світі?

Насамперед, ми відмовляємося від занадто популярних брендів, або ж мінімізуємо їхню кількість, зменшуємо обсяги. Окрім того, робимо акцент на ексклюзивному асортименті, пропонуючи класні, унікальні й особливі речі, які наші клієнти захочуть носити протягом багатьох років, передаючи у спадок своїм дітям. Ми обираємо Lemaire, Thom Browne, Vita Kin, Raf Simons, Simone Rocha, Nina DONIS, Graig Green  і багато інших брендів.

6. Як щодо вечірок та інших заохочувальних активностей після завершення карантину?  

Я точно не сумую за вечірками, але з багатьма друзями буду щаслива побачитися.

7.  Як щодо баїнгу? Всі тижні моди/виставки скасовано, чи спланували ви вже нову схему закупівель на наступний сезон? Загалом, яким чином наразі вирішуєте питання із замовленням нових колекцій?

Ми вже замовили колекції зимового сезону, наразі в онлайн-режимі опрацьовуємо асортимент. Довелося частково скоротити замовлення, але загалом залишається оптимальна кількість класного одягу для того, щоби задовольнити очікування тих особливих клієнтів, які нас люблять. До наступного сезону баїнгу ми повернемося у вересні. Думаю, все буде відбуватися у звичному режимі, але з меншими обсягами замовлень, ніж зазвичай.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: