
„Грандіозного успіху неможливо досягти поодинці. Для мене найбільша цінність – це люди. “
Розкажіть про свою компанію, в чому її головна перевага на ринку?
Myhelix — це сервіс, який допомагає підібрати здорове персональне харчування з урахуванням аналізу ДНК. Наша команда бере до уваги генетичні особливості людини, рекомендує найдоцільніші для неї продукти і страви. Ми переконані, що правильне, усвідомлене і персональне харчування допоможе людям довше бути здоровими і добре почуватися. На українському ринку ми єдина компанія в цьому сегменті.
Як довго виношували ідею і скільки часу пішло на реалізацію, як швидко монетизувати стартап?
Бажання створити подібний сервіс виникло ще під час навчання в університеті. Після його закінчення вималювалася основна концепція проєкту. Разом з моєю одногрупницею Русланою Шадріною ми вирішили перейти від ідеї до дій. Актуалізували ідею, склали план і почали рухатися до поставленої мети. Оскільки ми розуміли, що у нас не вистачає компетенції в питаннях бізнесу і маркетингу, подалися в інкубатор 1991 Open data incubator. Там ми знайшли нашу команду та бізнес-партнерів, а також отримали необхідні знання та досвід. Компанію ми зареєстрували у 2016 році, а до цього часу виношували ідею, підбирали команду і ще приблизно 3 роки шукали фінансування.
У чому секрет успішної реалізації, на ваш погляд?
У людях. У команді. Я вважаю, що грандіозного успіху неможливо досягти поодинці.
Для мене найбільша цінність — це люди.
Знайти своїх людей, створити атмосферу для того, щоб ці люди розвивалися разом з компанією, — важливе завдання. На другому місці в моїй системі «успішної реалізації в бізнесі» є продукт. Продукт повинен бути якісним, інноваційним і затребуваним. Можливі комбінації не всіх цих компонентів разом, але коли продукт складається з цих компонентів і є офігенна команда — я впевнена, що успіх гарантовано.
Чого не вистачає стартапам, які так і гинуть на рівні ідеї?
Мені здається, що складно узагальнити і знайти тільки одну причину загибелі стартапів, особливо тих, які не пройшли етап реалізації від ідеї до продукту. Одна з можливих причин, на мій погляд, — надмірна віра в свою ідею без аргументації, обліку обставин, ринку тощо.
Існує безліч крутих ідей, але вони не мають бізнес-моделі, тому приречені на провал.
Важливо спочатку зрозуміти, навіщо ви це робите, і у разі, якщо ваша ідея лише заради ідеї, не називати це бізнесом і не очікувати, що справа почне приносити гроші. Якщо хочеться зробити щось круте безкоштовно і стати популярним — це зовсім інша мотивація, але водночас має бути зрозуміло, як досягти цієї популярності. Загалом маю зазначити, що надмірна мрійливість і відсутність холоднокровних рішень — одні з головних передумов загибелі стартапів на рівні ідеї.
За чиїми успіхами стежите у вашій галузі?
У світі відстежую рішення гігантських компаній, лідерів ринку з десятирічним досвідом: 23andme, Anscenstry, MyHeritage, DNA fit. Також цікаві суміжні індустрії, тому слідкую за розвитком стартапів Color, Grail та інших. Також періодично відстежую і нові проєкти, що з’являються.
Ваші головні корисні звички в бізнесі і в житті? І навпаки, які особисті якості гублять бізнес-починання, на ваш погляд?
Одна з важливих корисних звичок — це вміння слухати. Уважність, особливо в бізнесі, пов’язаному з клієнтським сервісом, критично важлива для постійного вдосконалення продукту. Гублять бізнес-ініціативу на початкових етапах, як на мене, перебільшення своїх можливостей, порожні обіцянки клієнтам, партнерам, інвесторам. Ну і відсутність дисципліни. Для бізнесу важливо день за днем ретельно працювати над проєктом.
Хто з сучасних геніїв бізнесу/винахідництва/вашої сфери вас надихає?
В моїй сфері однозначним улюбленцем, людиною, яка мене надихає, є Крейг Вентер. Мрію з ним зустрітися, ще більше хочу привезти його до України на лекцію.
Мої друзі знають, що я його іноді можу називати Богом.
Це перша людина, що винайшла синтію — штучне життя, здатне до репродукції. Це бактерія, яка не має «батьків», її ДНК повністю синтезували в лабораторії, а вихідні дані брали з комп’ютера.
Три питання, які ви б йому задали?
Маю навіть чотири. Що його надихає? Які звички допомагають реалізовувати його геніальні ідеї? Які його особисті лайфхаки пошуку фінансування на наукомісткі проєкти з величезними бізнес-ризиками? Які основні принципи відбору людей в його команду?
Чим мріяли займатися ще 5 років тому?
Генетикою.
У якому напрямку ще хотіли б себе спробувати?
Біотех, впровадження R&D центру, управління R&D центром, довголіття, фарма.
Заробити великі гроші в молодому віці — чи є в цьому мінуси?
Мені здається, не важливо в якому віці заробляти великі гроші.
Важливо, які принципи у людини, які ідеї і бажання, що її драйвить, і як вона хоче цими грошима розпоряджатися.
Чи сильно змінився спосіб життя після успішного старту?
Ну звичайно, в моєму житті з’явилася компанія, команда і відповідальність перед користувачами.
За розвитком кого з колег по ринку / якого стартапу слідкуєте?
Надихаюся Grammarly, MacPaw. Відстежую суперуспішні продуктові компанії, вчуся у них.
Ваш щоденний reading list (змі, книги), 5 треків в плейлисті, настільна книга?
Намагаюся читати або слухати мінімум 1 книгу на місяць. На даний момент слухаю «Колиска для кішки» Курта Воннегута, читаю «Пиши, скорочуй», закінчила нещодавно читати «Правила нової ділової переписки».
Взагалі, мені здається, що креативні рішення та ідеї в бізнесі необхідно шукати в інших сферах: сучасне мистецтво, художня література тощо.
Кожен день намагаюся читати Nature, Science, «Новий час» і актуальну книгу.
Моя п’ятірка треків: Polo & Pan — Rivolta, Jonas Saalbach — Reminiscence, Latexfauna — Surfer, Her — Five minutes, The Blaze — She.
Настільна книга: «Молекулярна біологія» Гарві Лодіша.
Опишіть ваш робочий графік.
Для мене дуже важливо прокинутися раніше справ хоча б на кілька годин, щоб налаштуватися на продуктивний день.
Магія ранку — важлива.
Я маю заздалегідь пробудитися, аби неспішно і кайфово, собі на втіху, зібратися. Йога, смачний сніданок, хороша музика, душ. Далі — дорога в офіс під аудіокнигу. Ранковий статус-мітинг з командою і обговорення завдань, складнощів і рішень. Далі — робота над своїми завданнями, зустрічі. Намагаюся обов’язково знаходити час на роздуми, натхнення для нових ідей і стратегії. А також для вивчення нової інформації, пов’язаної з напрямком бізнесу. Намагаюся через день-два займатися спортом.
Скільки часу проводите в соцмережах?
Зараз взагалі дуже мало. Забула, коли востаннє заходила в Facebook, в Instagram заходжу частіше, але не гортаю стрічку — максимум сторіз близьких людей. Давно нічого не постила. Постійно користуюся Telegram, але це більше для бізнесових і дружніх комунікацій.
Як відпочиваєте?
Я не люблю ділити час на роботу і відпочинок. Мені подобається займатися улюбленою справою з приємними людьми і намагатися знаходити навіть у рутинних процесах задоволення.
Мені більше подобається відчуття не відпочинку, а балансу життя.
Під час спорту я відволікаюся від робочих моментів, а іноді обожнюю поміркувати під час пробіжки. Люблю подорожувати. У подорожах мені подобається улагоджувати відкриті питання, читати і пізнавати нове. На вихідних полюбляю готуватися до виступів, проводити час на вулиці, багато гуляти, обожнюю приділяти час друзям.
Плани на найближчу перспективу — рік, два, як бачите особистий розвиток і розвиток проєкту?
Ми закінчили з командою величезний і важливий етап розробки продукту, вже не MVP, а продукту, що працює. Тепер нам належить активний етап маркетингових стратегій, продажів і підйому інвестицій для нових продуктів. Також ми запустили першу в Україні колаборацію з мережею ресторанів Salateira і втілили нашу мрію з персоналізованим підходом в ресторанному харчуванні. У наших планах більше цікавих колаборацій, нові продукти, нові ринки.
Хочете розвиватися в Україні або переїхати в іншу країну при можливості?
Наша команда прагне бути прикладом і натхненням в Україні для молодого покоління, реалізовувати свої ідеї, незважаючи на складність продукту, особливо якщо він наукомісткий. Нам цікаво розширювати географію, але головний офіс ми бачимо в улюбленій країні.
Наскільки сильною вважаєте Україну на світовому IT-ринку і, що стосується, безпосередньо вашої діяльності?
У сфері IT, особливо аутсорс — у нас відмінний рівень.
Мені б хотілося бачити більше успішних локальних продуктів.
Хочеться, аби українці намагалися створювати саме свої продукти. Компетенції у наших професіоналів вистачає. Потрібно трішки часу та сміливості — і, впевнена, про українські проєкти заговорять у світі. У сфері генетичних тестів не так багато прикладів, але у нас суперрозвинена лабораторна галузь і репродуктивна медицина. Саме тому починає розвиватися медичний туризм в Україні для ЕКО та інших процедур.
Стежите за модою? Які бренди є у вашому гардеробі?
На жаль, я не дуже захоплена світом моди. Намагаюся дивитися сезонні тенденції. А одяг мені подобається шити. Або купувати в магазинах українських брендів, заходжу, хоч і рідко, у «Всі. Свої».
Особливо мені близька сучасна тенденція «апсайклінгу», коли старій речі дають друге життя.
Наприклад, у мене є сорочка, яка була пошита з двох інших уже ношених сорочок.
В одязі, як і в харчуванні, застосовую усвідомлений підхід, тому не захоплююся конс'юмеризмом.
Планета для мене важливіша, ніж нова шмотка. Люблю японський бренд Uniqlo за технологічність і мінімалізм. Дуже хочу, щоби вони були представлені в Україні.
Як розподіляються ролі в бізнесі між партнерами? Як уникаєте конфліктів між вами або вирішуєте їх?
З усіма партнерами і командою ми сходимося в баченні команди, ідей. Нам важливо вибудовувати горизонтальне управління. Всі члени команди роблять свій внесок в створення продукту, всі ініціативи обговорюються і спільно приймаються рішення.
Мені подобається підхід лідерства, а не управлінця.
На даний момент у компанії 5 партнерів, що приймають стратегічні рішення. Однак у річних і квартальних брейн-штормах участь беруть всі. У кожного партнера є своя сфера відповідальності та компетентності. До конфліктів намагаємося не доводити, вирішуємо проблеми по мірі надходження, зазвичай у діалозі.
Яку криптовалюту вибираєте, що взагалі думаєте про цей ринок?
Не особливо відстежую, яка криптовалюта зараз найбільш вигідна. Тому не скажу, яку б я обрала. Я з цікавістю спостерігаю за ринком блокчейн і впевнена у величезних перспективах технології у вирішенні багатьох питань.
Чи інвестуєте кошти ще кудись, крім власного бізнесу? Або куди вважаєте за доцільне інвестувати в принципі, на сьогоднішній день?
Я не є експертом в інвестиціях, на жаль, не зможу підказати відповідь на це питання.
Головна порада починаючим підприємцям.
Працювати щодня, не зупинятися і бути щирими зі своєю командою, навіть коли дощ за вікном.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: