Найвідповідальніші ювелірні бренди: «етичні» діаманти, вторинне виробництво та добрі справи
Видатні Дома давно відмовились від «кривавих» діамантів, але на цьому не зупинилися й рішуче крокують у світле свідоме майбутнє.

Після того, як всі навчаться правильно мити руки, чхати в лікоть і дбайливо ставитися до свого здоров’я та здоров’я своїх близьких, головним словом у 2020 році нарешті в повній мірі стане «відповідальність». Втім, наразі для більшості ювелірних брендів «відповідальність» майже завжди йде пліч-о-пліч з виробництвом. 

«Криваві діаманти» давно канули в минуле. Зараз нарватися на неетичні камені стало практично неможливо. Хіба що спеціально задатися цією метою. Ще у 2000 році почала діяти організація під назвою «Кімберлійський процес», яка отримала свою назву на честь південноафриканського міста Кімберлі, де в 2000 році за ініціативою ПАР, Ботсвани та Намібії пройшла історична зустріч для пошуку вирішення проблеми «кривавих» алмазів.

Суть «кривавості» діамантів, звичайно, не тільки в жахливих умовах праці (хоча і в цьому теж) і в тому, що такі дорогоцінні камені добуваються нелегально, а насамперед в тому, що гроші з їхнього продажу йдуть на фінансування збройних повстанських угруповань в Африці, громадянських війн і терору проти мирного населення.

На сьогоднішній день ініціативу щодо виключення «конфліктних» алмазів з міжнародного торгового обороту, яка свого часу отримала схвалення ООН, підтримують вісімдесят країн. Натуральні діаманти зараз практично повністю відмиті від слави «кривавих», але деякі бренди не здаються і рухаються далі. Так, наприклад, з початку 2019 року в Tiffany & Co було оголошено про повну прозорість походження каменів з колекції Love & Engagement, і якщо все піде за планом, до кінця цього року всі діаманти Tiffany & Co супроводжуватимуться даними щодо місця видобутку й огранювання.

З листопада 2019 року в сертифікатах GIA (Гемологічний інститут Америки) стали вказувати країну походження дорогоцінних каменів. Але не одним «Кімберлійського процесу» обмежується свідомість і відповідальність ювелірних Домів. Вже згадані Tiffany & Co. довгий час підтримують ініціативи щодо захисту дикої природи. Абсолютно весь прибуток від продажу колекції Tiffany Save the Wild компанія передає мережі Wildlife Conservation Network, зокрема, фонду Elephant Crisis Fund. Загалом з моменту запуску колекції в 2017 році вже було передано понад 5 мільйонів доларів.

У 2015 році ювелірний Дім Chopard випустив повсякденну колекцію з маркуванням Fairmined gold. Таке маркування означає, що золото, яке використовується у виробі, здобуте з належною повагою до соціальних, екологічних та етичних стандартів. Цей проект був запущений Chopard в партнерстві з компанією Eco-Age в 2013 році. Тоді спільно з креативним директором Eco-Age Олівією Фірт був створений комплект з діамантового браслета-манжети і сережок з екологічного золота з діамантами. Це була колекція високого ювелірного мистецтва Green Carpet, яку презентувала на червоній доріжці в Канні французька акторка Маріон Котіяр.

Маріон Котіяр на Каннському кінофестивалі

Ще через два роки співпраці Chopard і Fairmined Gold з’явилася колекція Palme Verte – браслет, сережки, підвіска і каблучка у вигляді пальмової гілки. А згодом було заявлено, що з липня 2018 року в прикрасах Chopard буде використовуватися виключно етичне золото.

Між іншим багато брендів, зокрема, Vanessa Lianne і One2Three Jewelry, підтримують ідею дбайливого ставлення до природи, використовуючи перероблені матеріали. Завдяки повторному застосуванню дорогоцінних каменів і золота зменшується навантаження на природу, а ідея пускати в справу те, що вже вироблено, — ідеальне рішення для планети сьогодні (мабуть, всі вже бачили фото з супутника, як очистилося небо за час карантину над Китаєм і північчю Італії).

Vanessa Lianne

До речі, у One2Three Jewelry є ще одна крута ініціатива. Спільно з One Tree Planted (благодійна організація, що займається глобальним відновленням лісів) бренд збирає кошти на посадку дерев по всій планеті. Якщо ви не хочете купувати прикраси, але хочете посадити дерево, ви можете зробити це на сайті організації. Вартість одного дерева лише 1 долар, при цьому ви можете вибрати, де саме посадять ваше дерево (я вибрала Австралію, згадавши, які нелегкі часи країна пережила зовсім недавно). Тим часом Iv Jewelry жертвують 5% від продажів на потреби фонду Wildlife Conservation Network, а Emma Aitchison жертвує 1% з кожного продажу до фонду For The Planet.

One2Three Jewelry

Британці Pippa Small — один з найулюбленіших брендів Меган Маркл — також ведуть бізнес неймовірно відповідально. Компанія забезпечує жінок зі зруйнованого військовими діями Кабула (Афганістан) робочими місцями, тим самим збільшуючи їхні шанси на нормальне життя в умовах війни. Усі вироби створюються вручну робітницями, які пройшли навчання у майстрів фонду Turquoise Mountain Foundation. Сам фонд був заснований в 2006 році принцами Чарльзом і Гаррі за підтримки експрезидента Афганістану Хаміда Карзая. У 2008 році засновниця бренда Піппа Смол була призначена послом правозахисної організації Survival, а в 2013 році отримала нагороду MBE із рук королеви за етичну роботу: ювелірну та благодійну.

Pippa Small

Вона також стала найетичнішим ювеліром року і отримала премію Walpole Corporate SocialResponsibility Award в 2016 році. Смол пі дтримує фонди, які допомагають малозабезпеченим мешканцям країн Центральної Америки, Південної Африки та Близького Сходу. Також дизайнерка підтримує емігрантів і бідних ремісників у різних куточках світу. Так, у Болівії Піппа підтримала розробку екологічних методів видобутку золота, а в Найробі — освітню програму для незаможних майстрів за підтримки FADE.

Pippa Small

А ось бренд Wald Berlin свою прихильність етичним виробництва транслюють в такий спосіб: всі їхні прикраси виготовляються вручну «колективом справедливих мам» — групою безробітних матерів і бабусь, які живуть в містах по всій Німеччині, де можливості працевлаштування обмежені.

Wald Berlin

Насправді немає жодної різниці, як саме проявляє відповідальність бренд: жертвує десять відсотків або один відсоток, саджає дерева на місцях відпрацьованих шахт чи дає роботу незахищеним жінкам в бідних районах. Важливо, що все це робиться, адже навіть крапля камінь точить. Зрозуміло, що досягти ідеального світу неможливо, але прагнення ставати краще вже багато дає — і вам, і оточуючим вас людям, і планеті загалом.

Автор: Анастасія Яворська

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: