Ліка Співаковська у фотопроєкті «Ельза»: як Скіапареллі змінила світ мистецтва та моди
Творчість поза часом.

Галеристка, засновниця Spivakovska ART: EGO gallery та керівна партнерка MANDARIN MAISON art gallery Ліка Співаковська розмірковує на тему мистецтва, що знаходить своє відображення у сфері моди та ділиться враженнями щодо особистості геніальної Ельзи Скіапареллі.

Зараз у Mandarin Maison проходить виставка Фернанда Ґаттіоні, де представлені вбрання, які обирали Одрі Хепберн, Джина Лолобріджида, Марлен Дітріх та інші знакові акторки. Цікаво, що самі по собі сукні за століття майже не змінилися. Змінилося лише те, що їх скасували! На рівні з ними ми тепер носимо джинси, а спортивні костюми в кежуал витіснили навіть класичне поло. Це все завдяки Ельзі Скіапареллі, яка вигадала… кюлоти. Вона була першою, хто створив «роздвоєну спідницю», оскільки носіння жінками штанів було заборонено.

Проходячи між манекенами, я думала про те, наскільки сильно все-таки все мистецтво пов’язане між собою. Як художники, якими є не лише живописці, а й кінематографісти, музиканти, модельєри, взаємодіють та збагачують один одного.

Як одна епоха переходить в іншу, і саме через різні форми мистецтва, суспільство розуміє рух та напрямок. Мистецтво — це вектор, спрямований уперед, що вказує шлях розвитку, і це — його основне завдання.

Нещодавно я вивчала біографію Ельзи Скіапареллі і безмежно надихнулася нею та її творчістю. Введіть у ґуґлі це ім’я, натисніть «зображення», і ви побачите, що вона була першим сюрреалістичним модельєром.

Саме їй завдячуємо появою об’ємних плечових силуетів. І, мені навіть здається,  трошки — появою таких феноменів, як Леді Гага та Жанна Агузарова. Кюлоти, сукні на блискавці, вбудований бюст — все це придумала і створила Ельза, неабияк випередивши епоху, у якій народилася. Що ж, так часто буває із митцем.

Скіапареллі ставилася до моди як до візуального мистецтва, і її твори завжди були не просто одягом. Вона дружила із художниками Сальвадором Далі, Жаном Кокто, Френсісом Пікабіа, що не могло не вплинути на її творчість. Вбрання незрідка мали характер полотна, на якому втілювалися твори сюрреалістів Далі та Кокто. Були і відсилки до класики, наприклад, колекція Pegan 1938 року натхненна роботами Сандро Боттічеллі.

Ельза не лише міксувала живопис і фешн, а й добряче епатувала публіку. Саме вона придумала особливу форму модних показів, яку зараз ми назвали б перформансом. Яскраві шоу започаткували той різновид catwalk, який ми зараз бачимо на фешнвіках у всьому світі.

На тлі класичної елегантності вбрань Коко Шанель роботи Скіапареллі були прямою протилежністю. Це викликало чималу конкуренцію між двома талантами. Зважаючи на те, що жили вони в одну епоху, ця боротьба нагадувала протистояння вогню та льоду, чорного і білого. Клієнти опинялися перед контрастним вибором: епатаж чи елегантність? Як наслідок, роботи Шанель завоювали першість через свою актуальність, а ім’я Ельзи надовго відійшло у тінь.  У своїх інтерв’ю Коко зневажливо відгукувалась про Скіапареллі як про «художницю, яка шиє одяг».

Насправді, як часто і належить справжньому таланту, Ельза просто народилася не в той час. Як справжній художник вона була першою, хто запатентував колір. Тобто те, що зараз називають Pantone, оновлення якого ми з вами чекаємо щороку. Саме вона започаткувала це ще в минулому столітті. Її «рожевий, що шокує», між півонією та фуксією, спровокував революцію і у фешн, і в мистецтві. Нова яскрава кольоровість увійшла в моду, на тлі сірої палітри Другої світової війни.

Більшість відкриттів у моделюванні одягу створені Ельзою Скіапареллі. Я впевнена, що сьогодні, коли ми занурені у турбулентний світ невизначеності, метавсесвітів, цифрових революцій та якісних зрушень у мистецтві, саме час згадувати тих, хто вже проходив цей шлях. Секрет тут простий: треба не боятися виділятися, бути особливим та вірити у свої ідеї.


Фотограф: Марина Туманова
Візажист: Валерія Христенко
Стиліст: Юлія Яворська
Стьобаний костюм: Vorozhbyt&Zemskova
Чорний та білий: BEZMEZH
Прикраси: Dukachi

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: